Archief

Belangrijke voedingsstoffen voor het behoud van uw zicht

Dat goede voeding essentieel is voor een goede gezondheid, is algemeen bekend. Ook uw ogen hebben baat bij een goede voeding.

Onderzoek naar de gezondheid van het oog heeft onder andere een verband aangetoond tussen slechte en onvolledige voeding en een verhoogd risico op leeftijd gerelateerde macula degeneratie. Macula degeneratie is slijtage van het centrale gedeelte het netvlies. Het tast geleidelijk het zicht aan in het midden van het netvlies waardoor het centrale zicht vervormt en wazig wordt.

Belangrijke voedingsstoffen
Bepaalde groenten en andere producten hebben antioxidanten, vitamines en mineralen die goed zijn voor de ogen. Zij werken als bouwstenen of beschermer in en rond de ogen. Het is van belang dat u belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt die helpen bij het behoud van uw zicht. Wij noemen ze hieronder voor u op:

Vitamine C.
Sinaasappel, kiwi, Aardbei, Banaan, Appel, Groene kool, Spruitjes, Bloemkool, Broccoli, Spinazie, tomaat en Wortel.

Vitamine E.
Plantaardige olie, plantaardige margarine, tarwekiemen, fruit en groenten en noten.

Zink.
Oesters/schelpen, Schaaldieren, Lever, Rood vlees, Eigeel, Gevogelte, Varkensvlees, Peulvruchten en Volkoren brood.

Omega 3 vetzuren.                                                                               
Vette vis, Halfvette vis, Magere vis en Schaaldieren

Luteïne – Zeaxanthine.
(Gekookte) Boerenkool, Spinazie, Snijbonen, Sla, Gekookte broccoli, Courgette, Gekookte maïs, Eigeel, Gekookte spruitjes en gekookte erwten.

Wist u dat de opticien bij u thuis komt!

Meer informatie of een afspraak met de opticien vindt u hier.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
mood_bad
  • Nog geen reacties.
  • Voeg een reactie toe