De gezondheidsvoordelen van linzen

De gezondheidsvoordelen van linzen

Hoe vaak eet u linzen? De kans is best groot dat u het veel te weinig eet. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat linzen worden aangetoond als vochtafdrijvend voedsel met veel voordelen. Ze bevatten voedingsstoffen zoals polyfenolen en andere bioactieve stoffen die uw lichaam beschermen tegen ziekten, zoals diabetes, obesitas, kanker en hartproblemen. Daarom gaan wij u in dit artikel vertellen waarom u vaker linzen moet eten.

1. Ze bevatten veel eiwitten
Linzen zijn een grote bron van eiwitten en leveren tot 18 gram eiwitten per 200 gram. Hierdoor zijn linzen een goede vervanging voor voedingsmiddelen die ook eiwitten kunnen leveren, maar ook hoge gehaltes aan verzadigde vetten bevatten. Denk hierbij aan rood vlees. Daarnaast hebben linzen ook een laag vetgehalte, namelijk maar één gram vet per 200 gram.

Door de grote hoeveelheid proteïne helpen linzen het herstel van uw cellen en de ontwikkeling van spierweefsel te bevorderen.

2. Ze verbeteren uw stofwisseling
Obesitas en overgewicht worden vaak veroorzaakt door een trage stofwisseling. Als uw lichaam niet goed in staat is om te verwijderen wat het niet nodig heeft leidt het tot opbouw van vet. Doordat linzen zes gram vezels per 200 gram bevatten, stimuleert het uw stofwisseling, maar het reguleert ook uw spijsvertering.

Daarnaast zorgen vezels ervoor dat de afvalstoffen die uw lichaam niet meer nodig heeft worden geëlimineerd en de giftige stoffen in uw bloedbaan worden verwijderd.

3. Ze helpen bij het beheersen van uw eetlust
Door het hoge vezelgehalte van de linzen krijgt u sneller een voller gevoel. Hierdoor kunt u de dagelijkse calorie-inname verminderen, omdat u minder snel trek heeft. Door het verminderen van uw calorie-inname zult u uiteindelijk ook wat gewicht verliezen.

4. Ze voorkomen degeneratieve ziekten
Zoals eerder aangegeven kunnen linzen helpen bij het voorkomen van bepaalde ziekten. Polyfenolen, een van de stoffen die in linzen zit, beschermt uw lichaam tegen bacteriën en schimmels, maar vermindert ook ontstekingen en houdt uw hart gezond.

Door deze voordelen is het dus belangrijk om linzen toe te voegen aan uw dieet. Vaak wordt er gezegd dat linzen en voedingsmiddelen zoals bonen vermeden moeten worden om een doelstelling te behalen, maar dit is dus niet waar. Om uw doelstellingen te behalen is het natuurlijk wel belangrijk om regelmatig te bewegen, zodat uw metabolisme wordt gereguleerd en u extra calorieën kunt verbranden.

Linzen zijn te verkrijgen in rood, groen en bruin. Wat is uw favoriet en hoe maakt u ze het liefst klaar?

Bron: Gezonder Leven

Geef een reactie