Eenzaamheid voorkomt u zo

Eenzaamheid voorkomt u zo

Eenzaamheid hoort bij het leven en het zijn gevoelens waar we allemaal weleens mee kampen. Het is dus niet iets om u voor te schamen. Een groot aantal mensen in Nederland voelt zich erg eenzaam. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u zich eenzaam voelt. Pensionering, verhuizing, een echtscheiding of het verlies van een partner. Al deze redenen kunnen een flink gat achterlaten in uw vriendenkring of familieleven. Daarnaast kan uw gezondheid hier ook een factor in spelen, doordat u bijvoorbeeld minder actief bent of moeilijker uit huis komt. Wij begrijpen dat het moeilijk is om in actie te komen en daarom geven wij u een aantal tips hoe u eenzaamheid kunt voorkomen.

 

1. Contacten warm houden
Zorg ervoor dat u er niet helemaal alleen voor komt te staan voor een goede oude dag. Mensen zijn sociale wezen en zonder anderen redden we het niet. Investeer in uw contacten en vriendschappen. Merkt u dat er mensen zijn waarmee u oppervlakkig contact heeft? Zoek hier een oplossing voor door bijvoorbeeld te kijken of u een gemeenschappelijke hobby hebt. Dankzij social media kunt u ook mensen uit het verleden op zoeken. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen met sociale banden gelukkiger en gezonder leven.

Dankzij social media is het nog makkelijker om contacten te onderhouden. Facebook, Instagram, WhatsApp en videobellen. Het zijn allerlei manieren om regelmatig contact te houden met de mensen om u heen.

2. Nieuwe vriendschappen sluiten
Waar het vroeger vanzelf ging, is het op latere leeftijd niet makkelijk om nieuwe vrienden te maken. Stel u open voor anderen en voel u vooral niet beledigd als u merkt dat iemand zich terugtrekt. U hoeft niet direct een klik te voelen, maar grijp de kans om elkaar te leren kennen en iets met elkaar te ondernemen.

3. Blijf bezig
Heeft u het gevoel dat u niets meer voor een ander kunt betekenen? Door dit gevoel voelt u zich ook eenzamer. Daarom is het belangrijk om uzelf nuttig te maken. U kunt oppassen op uw kleinkinderen, een trui breien, maar ook vrijwilligerswerk doen. Het is natuurlijk afhankelijk van uw gezondheid wat allemaal nog mogelijk is en waar uw interesses liggen. Door vrijwilligerswerk te verrichten bevindt u zich ook weer onder de mensen.

4. Schakel hulp in
Praat erover als u zich eenzaam voelt, hoe moeilijk het ook is. In veel gemeenten zijn maatschappelijke hulporganisaties actief, zoals ouderenverenigingen. U kunt het ook bespreken met uw huisarts en misschien kunnen vrijwilligers, wijkverpleegkundige of een maatschappelijke werker u te hulp schieten. Uw huisarts zou eventueel ook ‘cognitieve gedragstherapie’ kunnen aanbieden. Dit is een korte therapie die zich richt op het verminderen van uw sombere en negatieve gedachten.

Geef een reactie