Etenswaren die u beter wel of niet kunt eten

Etenswaren die u beter wel of niet kunt eten

 

Bij het ouder worden kunnen sommige voedingsmiddelen wat vervelende klachten opleveren. Daarnaast wordt het ook moeilijker om harde groente-en fruitsoorten, maar ook taai vlees weg te krijgen. En wist u dat u niet alleen voorzichtig moet zijn met zout en alcohol, maar ook met grapefruit. Wij gaan hieronder toelichten welke etenswaren u juist beter wel of niet kunt eten.


Grapefruit
Een grapefruit is een echte vitaminebom. Behalve vitamine C bevat het ook B1, B6, A en het mineraal kalium. Ondanks dat het boordevol gezonde stoffen zit, is het helaas niet voor iedereen gezond. Grapefruit bevat stoffen die de afbraak van medicatie vertragen, waardoor teveel van het medicijn terecht kan komen in uw bloed. Dit geldt voornamelijk voor antibiotica, antidepressiva, slaap- of rustgevende middelen of medicijnen tegen een hoge bloeddruk. Andere citrusvruchten zoals sinaasappels hebben dit effect niet.

Bonen
Vermijdt u bonen om vanwege de buikpijn die het kan veroorzaken? Misschien is het toch een goed idee om ze aan uw voedingspatroon toe te voegen. Bonen zitten boordevol vezels, eiwitten en ijzer en bevatten weinig vet. U kunt het beste de bonen in kleine hoeveelheden toevoegen aan uw maaltijd om een pijnlijke buik te voorkomen. 

Zuivel
Als u ouder wordt krijgt uw lichaam moeite met het verteren van zuivelproducten. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe vaak u het eet en welke producten. Magere yoghurt- en kaassoorten zijn een goede keuze. Daarnaast zijn er tegenwoordig heel veel vervangers in de supermarkten, zoals plantaardige- en lactosevrije producten.

Cafeïne
Een grote hoeveelheid cafeïne kan uw hartslag verhogen en slaapproblemen veroorzaken. Sommige mensen kunnen zich zelfs angstig of opgejaagd voelen. Als u wilt stoppen met koffie drinken, doe het dan in kleine stappen. Door in een keer te stoppen kunt u last krijgen van hoofdpijn en misselijkheid, doordat uw lichaam moet afkicken. 

Koolsoorten
Net als bonen kunnen ook koolsoorten de gasvorming in de darmen stimuleren. Toch zijn koolsoorten, zoals broccoli, paksoi en bloemkool erg gezond. Ze zijn rijk aan vitamine C, bèta-caroteen, vezels, calcium, ijzer en foliumzuur. Eet dit net als bonen in kleine hoeveelheden. Daarnaast helpt het ook om hierbij voldoende water te drinken.

Fruit
Het is belangrijk om dagelijks een a twee stuks fruit te eten. Maar het valt niet mee om iedere dag een appel te eten als u moeite heeft met kauwen. Kies daarom voor zachtere fruitsoorten, zoals een banaan, bessen of kiwi.

Zout
Door te veel zout in te nemen wordt de kans op een hoge bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Het gaat hier niet om het zout wat u zelf toevoegt aan uw maaltijden, maar vooral snacks, soepen, sauzen en kant- en klare maaltijden. De aanbevolen hoeveelheid volgens het voedingscentrum is zes gram per dag.

Alcohol
Meer dan één glas alcohol per dag verhoogt de kans op een beroerte, borstkanker, darmkanker en longkanker. Tevens verstoort het drinken van alcohol de slaap en verhoogt het de bloeddruk. Als u medicijnen gebruikt moet u extra alert zijn. Natuurlijk moet een glaasje op z’n tijd kunnen

Geef een reactie