Tips om soepel uit bed te komen

Tips om soepel uit bed te komen

Hoe ouder u wordt, hoe minder soepel uw spieren en gewrichten worden. De hoeveelheid kraakbeen neemt af en het bindweefsel wordt minder elastisch. Daarnaast vertraagt de bloedsomsloop tijdens het slapen, waardoor de spieren en gewrichten bij het opstaan nog wat stijver zijn. Dit is ook wel bekend als ochtendstijfheid. Heeft u hier last van? Wij geven u een aantal tips om soepeler uit bed te komen.

1. Meer beweging
Probeer meer te bewegen dat de norm voor gezond bewegen voorschrijft, oftewel meer dan een halfuur per dag. Dit is niet om uw uithoudingsvermogen te verbeteren, maar vooral om uw spieren te versterken of sterk te houden. Lopen, hardlopen en roeien zijn hiervoor de beste sporten.

2. Beweeg alvast in bed
Blijf nog even liggen als u wakker wordt en doe deze oefeningen:
– Trek één been op en strek het dan weer. Bij het strekken kunt u het been weer laten rusten, maar u kunt ook uw buikspieren trainen door het been net boven het matras te houden. Herhaal deze oefening tien keer aan beide kanten.
– Maak het ene been een beetje korter door het andere been uit te rekken en wissel dit af. Herhaal deze oefening tien keer aan beide kanten.
– Trek uw knie zo ver mogelijk op en houd hem even vast met uw handen. Doe dit vijf keer met beide knieën.
– Trek de knieën op en beweeg ze achtereenvolgens naar rechts en naar links. Herhaal deze oefening vijf keer.
– Zit rechtop en buig een paar keer zo diep mogelijk voorover, naar links en naar rechts.

Als u last heeft van stijve vingers, polsen, ellebogen en/of schouders kunt u de volgende oefeningen doen:
– Maak een vuist en strek daarna uw vingers uit. Wissel dit een paar keer af.
– Draai rondjes met uw polsen, eerst naar uw lichaam toe, daarna van uw lichaam af.
– Ga op uw rug liggen en houd uw bovenarmen tegen het bovenlichaam en buig de onderarmen, zodat uw vingers uw schouders raken. Strek daarna de armen weer. Herhaal dit een paar keer.
– Ga op uw rug liggen en probeer uw schouders naar voren en naar achteren te laten rollen.

3. Houd uw lichaam warm
Uw gewrichten koelen tijdens het slapen af, waardoor ze stijf aanvoelen bij het wakker worden. Maak daarom gebruik van een extra deken of draag voldoende kleding om uw lichaam warm te houden. Laat vooral uw voeten niet afkoelen.

4. Beweeg tijdens het slapen
Als u ’s nachts regelmatig omdraait, wordt u minder stijf wakker. Blijf daarom bewegen op het moment dat u half wakker wordt. Trek bijvoorbeeld de benen in of rek ze juist uit. Neem een andere houding aan. Ga liever niet op de buik liggen, omdat dit belastend is voor de onderrug.

5. Houd uw kamer koel en droog
Een van de grootste boosdoeners is vocht. U kunt een vochtige kamer verhelpen door het te laten ventileren, maar het mag niet te koud worden. Zorg ervoor dat de temperatuur niet onder de 15 graden zakt, zowel in de zomer als in de winter.

6. Een warme douche
Start uw dag met een warme douche. U kunt daarna wat oefeningen doen om de gewrichten los te maken. Doe dit niet in de badkamer, maar zorg voor een ruimte waar u stevig kunt staan.

Bron: IkWoonLeefZorg

Geef een reactie