Train uw geheugen met deze oefeningen

Train uw geheugen met deze oefeningen


Wist u dat net als spieren ook het geheugen getraind kan worden? Met het toevoegen van de juiste oefeningen in uw dagelijkse routine houdt u uw hersenen scherp. Hierdoor is de kans groter dat u namen, gezichten en bijvoorbeeld afspraken beter onthoudt. Wij lichten hieronder de ultieme tips en oefeningen voor u toe!

1. Sociale contacten onderhouden
Mensen met veel sociale contacten hebben minder risico op dementie. Dit blijkt uit een bevolkingsonderzoek van Alzheimer Nederland. Mensen die kampen met eenzaamheid, zijn gevoeliger voor voor somberheid en zelfs depressie en dit kan een negatief effect hebben op de gezondheid van de hersenen. Het onderhouden van sociale contacten met naasten, familieleden en vrienden zorgt ervoor dat de hersenen van de interactie actief worden. Als u niet altijd de mogelijkheid heeft om met iemand af te spreken, doe het dan via de digitale weg! Bellen, skype en Facetime. Het is allemaal mogelijk anno 2020.

2. Iets nieuws leren
Door het leren van nieuwe dingen en het uitoefenen van een hobby, zorgt u ervoor dat uw hersenen actief raken. Dammen, schaken en bridgen zijn een paar activiteiten die u samen met vrienden of familie kunt doen. Daarnaast zijn er ook activiteiten die u individueel kunt doen. Ga aan de slag met (kruiswoord)puzzels, Sudoku of het bespelen van een muziekinstrument. Blijf uzelf uitdagen en prikkelen. Dit stimuleert de activiteit van het brein.

3. Voldoende beweging
Sporten is op een oudere leeftijd ook nog altijd even belangrijk om fit te blijven. Door voldoende te bewegen zorgt u ervoor dat u zich mentaal en fysiek fitter voelt. Uiteindelijk heeft dit ook een positief effect op uw geheugen, concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie.

4. (Geheugen)spellen spelen
Geheugenspellen zijn vooral gericht op het werkgeheugen, oftewel het kortetermijngeheugen. Wij zetten drie spellen voor u op een rij die geschikt zijn om uw hersenen te trainen.

Legpuzzel
Uren werken aan een puzzel, alleen of samen met anderen. Puzzelen is voor velen erg rustgevend. Ze bestaan in alle soorten- en maten, waardoor u zich geen zorgen hoeft te maken over te kleine puzzelstukjes.

Memory
Naast puzzelen kunt u ook uw geheugen trainen met het spel memory. Dit spel kunt u samen met anderen spelen of alleen. Doordat er op de kaartjes herkenbare elementen staan van vroeger, stimuleert dit het geheugen nog meer en is de herkenning groter. De herkenbare elementen op de kaarten zorgen vaak ook voor een leuk gesprek of herinneringen aan vroeger.

Quiz
Een Quiz is zeer eenvoudig zelf te maken. U kunt er zelf een thema aanhangen en het internet bekijken voor inspiratie. Maar u kunt bijvoorbeeld ook voor het spel ‘Blik op vroeger’ kiezen. Met dit spel worden bijzondere herinneringen opgehaald die uiteindelijk leiden tot boeiende gesprekken.

5. Een goede nachtrust
Het is belangrijk om uzelf een goede nachtrust te gunnen. Het verschilt per persoon hoeveel uren slaap u elke dag nodig heeft, maar de richtlijn is zes tot acht uur lang. Een slechte nachtrust kan zeer vervelende gevolgen hebben. U zult dingen minder goed onthouden en nadenken kost meer moeite.

6. Gezonde voeding
Niet alleen voldoende beweging is van belang, maar ook heeft uw lichaam de juiste voeding nodig. Eet iedere dag genoeg groenten en fruit, maar ook onverzadigde vetten zoals olijfolie, noten, peulvruchten en volkorenproducten. Vermijd producten die veel suiker bevatten en drink met mate alcohol. Naast suiker is ook teveel zout een boosdoener. Probeer minimaal één keer in de week vis of schaaldieren te eten. Deze bevatten omega 3-vetzuren en die zijn belangrijk om u te beschermen tegen hart- en vaatziekten.

Houd uw brein met deze oefeningen en tips actief en verminder de kans op dementie!