Van A tot K: alle vitamines die uw lichaam nodig heeft

Van A tot K: alle vitamines die uw lichaam nodig heeft

Sinds het coronavirus proberen we allemaal ons immuunsysteem een extra boost te geven door met name extra veel fruit te eten. Van sinaasappels tot aan aardbeien, want die zitten boordevol vitamine C. Maar welke vitamines zijn nog meer onmisbaar voor uw lichaam? Wij zetten ze voor u op een rij!

Het is afhankelijk van uw persoonlijke situatie wat de hoeveelheid vitamines zijn die uw lichaam nodig heeft. Leeftijd en levensstijl spelen hierbij een belangrijke rol. Er bestaan dertien soorten vitamines. Vitamine A, D, E en K zijn oplosbaar in vet. De wateroplosbare vitamines zijn B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11, B12 en Vitamine C. De wateroplosbare vitamines worden niet goed vastgehouden door uw lichaam en moeten daarom dagelijks aangevuld worden.

Vitamine A
Vitamine A versterkt uw immuunsysteem, maar is ook goed voor uw huid, haar en tandvlees. Daarnaast voorkomt het nachtblindheid. Vitamine A kunt u halen uit melkproducten, vis, vlees en lever.

Vitamine B1
B1 helpt bij het verbranden van koolhydraten, waardoor uw lichaam energie krijgt. Tevens speelt het een belangrijke rol bij zenuwprikkels. Als er een tekort is aan vitamine B1 kunt u last krijgen van vermoeidheid, depressiviteit en minder eetlust. B1 zit voornamelijk in peulvruchten, graanproducten en varkensvlees.

Vitamine B2
B2 is niet alleen om uw huid en haren gezond te houden, maar ook voor een goede spijsvertering. Vitamine B2 kunt u halen uit melkproducten, vlees, groenten, fruit en graanproducten.

Vitamine B3
Dit is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij de werking van het zenuwstelsel. Ook helpt het uw lichaam om energie te halen uit suiker, vet en eiwit. Vitamine B3 zit in vlees, vis, noten, graanproducten, groenten en fruit.

Vitamine B5
Vitamine B5 zorgt ervoor dat uw lichaam vetten, koolhydraten en eiwitten kan afbreken. Ook bevordert het de aanmaak van antistresshormonen en afweerstoffen. Bijna alle voedingsmiddelen zijn een goede bron voor B5.

Vitamine B6
Voor een goede spijsvertering en weerstand is vitamine B6 erg belangrijk. Daarnaast helpt het ook bij de aanmaak van rode bloedcellen, houdt het uw geslachtshormonen in evenwicht en is het een essentiële stof voor uw zenuwstelsel. Als u last heeft van huidproblemen, bloedarmoede en een zwakke weerstand, kunnen dit tekenen zijn van een tekort aan B6. U kunt vitamine B6 halen uit vlees, ei, peulvruchten, aardappels en volkoren producten.

Vitamine B8
B8 is een vitamine die belangrijk is voor de aanmaak van vetzuren. Daarnaast zorgt het voor een goede conditie van uw haar en huid. Vitamine B8 is te vinden in eieren, soja, noten, chocolade en bloemkool.

Vitamine B11
Deze vitamine die ook wel bekend staat onder foliumzuur is erg belangrijk bij de aanmaak van bloed en DNA-materiaal. Daarbij beschermt het ook tegen hart- en vaatziekten. Goede bronnen voor foliumzuur zijn groene groenten, fruit en volkoren producten. Een tekort aan B11 kan leiden tot vermoeidheid, minder eetlust, gewichtsverlies en geheugenproblemen.

Vitamine B12
B12 is een belangrijke bron voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor het zenuwstelsel. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees en zuivel.

Vitamine C
Het is algemeen bekend dat vitamine C belangrijk is voor het immuunsysteem. Maar daarnaast houdt het ook uw tanden, botten en bloedvaten gezond. En niet geheel onbelangrijk: het vertraagt het verouderingsproces. Groenten, fruit en aardappels bevatten veel vitamine C. 

Vitamine D
Een tekort aan Vitamine D komt veel voor. De belangrijkste bron voor Vitamine D is zonlicht. De rest komt voor in dierlijke producten, alleen bevatten die eigenlijk te weinig vitamine D. Wel zijn er een paar uitzonderingen, zoals makreel, zalm en paling. Te weinig vitamine D kan leiden tot botontkalking.

Vitamine E
Dankzij vitamine E blijven de huid, zenuwen, spieren, rode bloedcellen en het hart gezond. Daarnaast helpt het ook bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Vitamine E zit veel in plantaardige oliën, noten, graanproducten, muesli en sesamzaad.

Vitamine K
De laatste Vitamine die we gaan bespreken is geheel niet onbelangrijk, want deze heeft u nodig voor de bloedstolling. Vitamine K wordt vooral in de dikke darm aangemaakt. Daarnaast zijn broccoli en spinazie goede bronnen voor vitamine K.

Geef een reactie