Versterk uw immuunsysteem met deze tips

Versterk uw immuunsysteem met deze tips

Voor een sterk immuunsysteem is een gezonde leefstijl erg belangrijk. Vooral in deze tijd is het van belang om extra goed voor uzelf te zorgen. Wij geven u een aantal tips die hierbij helpen.

1. Vezelrijke voeding
In de afgelopen jaren is het steeds meer duidelijk geworden hoe belangrijk de rol van de darmen is voor een goede gezondheid. Eet daarom vezelrijke volkorenproducten, peulvruchten, veel groente en fruit. Daarnaast zijn ook gefermenteerde producten, zoals zuurkool, olijven, kefir en yoghurt erg goed voor je darmen.

2. Frisse lucht
Tijdens de herfst en winter heeft u waarschijnlijk sneller de neiging om binnen te blijven. De dagen zijn korter en het is kouder buiten. Maar toch wordt er aangeraden om zoveel mogelijk naar buiten te gaan om vitamine D-tekort te voorkomen. Maak een wandeling, fiets, of ga lekker even in de tuin zitten of op balkon als de zon schijnt.

3. Stress vermijden
Voldoende ontspanning en rust spelen een grote rol bij uw gezondheid. Stress zorgt voor een zwakker immuunsysteem, waardoor u vatbaarder bent. Zoek iets waarvan u ontspant. Een boekje lezen, luisteren naar uw favoriete muziek of het nemen van een warm bad.

4. Voldoende beweging
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: beweeg voldoende. U hoeft hiervoor echt niet zes keer in de week naar de sportschool, maar kijk wat voor u haalbaar is. Het is ook niet goed om het te overdrijven en uzelf uit te putten. Dit werkt averechts en verhoogt de kans op een infectie.

5. Goede nachtrust
Probeer op vaste tijden naar bed te gaan en sta op hetzelfde tijdstip op. Ook is het belangrijk om dit in de weekenden aan te houden om uw ritme niet te verstoren.

6. Koud afdouchen
Uw immuunsysteem krijgt een boost als u na het douchen nog even koud afdoucht. De kou zorgt ervoor dat verschillende onderdelen van uw immuunsysteem op actief komen te staan. Dit is voordelig voor het bestrijden van sommige soorten infecties. Ook is uit een grote Nederlandse studie gebleken dat 30 dagen koud afdouchen (tot 90 seconde) leidt tot 30 procent minder ziekmelding.

Geef een reactie