Hup in de benen want wandelen is gezond!

Uit onderzoek is gebleken dat wandelen goed is voor uw lichaam en geest.

Uw humeur krijgt door het wandelen een oppepper en u wordt ook nog eens fitter. Naast deze voordelen heeft het maken van een fijne wandeltocht nog meer voordelen! Met hulp van Aafje zet ze voor u op een rij.
 

1. Wandelen is goed voor uw gezondheid
Misschien zou u het niet snel zeggen, maar het lichaam krijgt een echte energieboost tijdens een wandeling. Uit wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Maastricht blijkt een half uur wandelen zelfs beter te zijn dan een intensieve sportsessie in de sportschool. Door iedere dag even de benen te strekken worden uw spieren en botten versterkt, uw conditie verbeterd en de stofwisseling gestimuleerd. Door lekker buiten te zijn vangt u ook nog eens gratis vitamine D, waardoor de weerstand wordt verhoogd.

2. Wandelen stemt u positief
Buitenlucht is goed voor de geest. Uw lichaam maakt tijdens het wandelen twee stofjes aan, namelijk endorfine en serotine. Deze stoffen geven u een blij en gelukkig gevoel en worden daarom ook wel gelukshormonen genoemd. De hoeveelheid van het hormoon cortisol dat juist stress veroorzaakt neemt daarentegen af in de buitenlucht.

3. Wandelen bevordert uw sociaal contact
U kunt natuurlijk alleen gaan wandelen, maar wandelen in goed gezelschap heeft voor veel mensen toch de voorkeur. U kunt lekker bijpraten en tegelijkertijd aan uw conditie werken. Kent u niemand die graag met u mee wandelt, dan kunt u altijd overwegen om aan te sluiten bij een wandelclub in uw regio. Meer informatie over wandelen in gezelschap vindt u bijvoorbeeld op deze pagina.

4. Wandelen heeft een minimale kans op blessures
Als u nooit sport bent u misschien een beetje huiverig om te beginnen met het maken van wandeltochten omdat u bang bent voor blessures. Maar wist u dat de kans op blessures tijdens wandelen minimaal is? U zult vast en zeker last krijgen van spierpijn na een wandeltocht, maar uw gewrichten worden maar heel licht belast.

5. Wandelen zorgt voor een betere nachtrust
Wanneer u moeite heeft met in slaap te komen, dan is het zeker aan te raden om dagelijks een wandeling van een haf uur te maken. U komt hoogstwaarschijnlijk sneller in slaap en u slaapt ook beter en vaster.

6. Wandelen is goedkoop
Wandelen kunt u altijd doen zodra u de deur uitstapt. U hoeft niet eerst naar de sportschool te gaan en daar maandelijks een duur abonnement te betalen. Wel wordt geadviseerd om te investeren in goede wandelsokken en schoenen. En eventueel kunt u voor het gemak speciale stokken aanschaffen voor een lichte ondersteuning tijdens het wandelen.

7. Wandelen verkleint de kans op dementie, alzheimer en osteoporose
Een dagelijkse wandeling versterkt uw botten, spieren, kraakbeen en gewrichten. Daarbij versoepelt wandelen ook de spieren. De kans op osteoporose wordt dankzij een regelmatige wandeling aanzienlijk verkleint. Daarnaast wordt de kans op het krijgen van dementie uitgesteld. Bewegen zorgt namelijk voor een goede doorbloeding van de hersenen.

Al met al is wandelen een fijne, goede en gezonde manier van beweging. Dus hop in de benen en maak iedere dag een wandeling van een half uur!