WhatsApp-fraude bijna verviervoudigd en dit is hoe u het herkent

WhatsApp-fraude bijna verviervoudigd en dit is hoe u het herkent

Het aantal gevallen van WhatsApp-fraude explodeert, zo blijkt uit de cijfers van de Fraudehelpdesk. Op 1 oktober van dit jaar hebben zij al 9605 meldingen ontvangen. Dat is bijna een verviervoudiging ten opzichte van heel 2019.

Er zijn in totaal 1154 mensen daadwerkelijk slachtoffer geworden, waarbij ze opgelicht zijn voor een bedrag van 3,3 miljoen euro. Deze vorm van fraude begint vaak met een bericht dat een familielid of goede vriend van het slachtoffer een nieuw nummer heeft. Een voorbeeld hiervan is: ‘Hoi ma, dit is mijn nieuwe nummer. Graag het oude verwijderen.’

Daarna volgt meestal het verzoek om geld over te maken vanwege een acuut probleem, bijvoorbeeld via een tikkie. De ‘familielid’ geeft dan bijvoorbeeld aan zijn bankpas verloren te zijn of de huur moet betalen maar niet kan inloggen bij internetbankieren. Het wordt ook wel ‘vriend-in-nood-fraude’ genoemd.

Vertrouwen winnen
De oplichters gaan erg sluw te werk en doen er alles aan om vertrouwen te winnen. Sommige oplichters bellen eerst de persoon op wiens identiteit ze willen imiteren. Zodra diegene opneemt zeggen ze niets, maar nemen ze wel de stem op. Mocht een slachtoffer wantrouwend zijn en het nieuwe nummer opbellen, hoort die persoon zijn eigen zoon of dochter zeggen: ‘Hallo, met wie spreek ik?’ en wordt er gedaan alsof de verbinding slecht is of het slachtoffer niet te verstaan is. Een hele overtuigende manier dus.

Preventie tips
Het is daarom verstandig om extra alert te zijn in deze periode als u een dergelijk bericht ontvangt, ondanks dat de naam, aanspreekvorm en de foto kloppen. Om te voorkomen dat u het volgende slachtoffer bent geven wij u een aantal tips.
– Vraag of degene die u benadert u belt. Als het een oplichter is, zal hij of zij altijd weigeren.
– U kunt ook vragen of hij of zij een gesproken bericht wil sturen. Dit werkt heel eenvoudig via WhatsApp en is ook mogelijk als iemand niet in de gelegenheid is om te bellen.
– Neem contact op met degene voor wie de oplichter zich uitgeeft en leg de situatie uit. Krijgt u deze persoon niet direct te pakken? Houd de oplichter dan zolang als nodig aan het lijntje. Hierdoor worden ze zenuwachtig.
– Spreek met uw familieleden of vrienden af dat er nooit zomaar betalingen worden gedaan via WhatsApp. Betrek er altijd eerst iemand bij.
– Bedenk goed wat u met wie deelt op uw social media kanalen. De oplichters gebruiken social media om onderzoek te doen naar de verhouding tussen twee mensen. Zij bestuderen de aanspreekvorm, zodat zij die kunnen toepassen.
– Weet hoe een oplichtingsgesprek via WhatsApp kan gaan. De oplichter gaat niet eerst een gezellig met u aan, maar komt meestal vrij snel ter zake.
– Houd uw omgeving op de hoogte over deze vorm van fraude, zodat zij ook weten wat het inhoudt en hoe zij het kunnen herkennen.

Bron: Het Parool, MAX Vandaag

Geef een reactie