Archieven

Optimisme kunt u leren. En wij vertellen hoe!

Bent u van nature een echte optimist? Of ziet u vaak veel beren op de weg? Optimisten zijn vaak gezonder van lichaam en geest dan pessimisten. Mensen die positief in het leven staan hebben minder kans op chronische ziekten zoals hartaandoeningen. Daarbij is ook de levensverwachting van optimisten hoger dan die van pessimisten. Het goede nieuws is: optimistisch zijn kunt u leren!

Wij geven een voorbeeld: U heeft afgesproken met een vriendin om te gaan lunchen, maar zij belt af omdat ze niet lekker is. Nu kunt u bij de pakken neer gaan zitten en heel teleurgesteld zijn. U kunt er ook voor kiezen om de tijd die u toch al vrijgemaakt had te besteden aan het uitproberen van een nieuw recept dat u al heel lang van plan bent. Het is maar net hoe u de situatie bekijkt en wat u er zelf van maakt.

Voor een groot deel is het een feit dat pessimisme of optimisme een karaktereigenschap is. De een kan altijd het zonnetje in huis zijn terwijl de ander dat bepaald niet is. Karakters verschillen nu eenmaal van elkaar, maar ook heeft ieder persoon andere dingen meegemaakt in het verleden die bepalen hoe u in het leven staat. De manier van denken bepaalt voor een groot deel hoe u in het leven staat.

Hoe kunt u dit trainen?
Begin de dag al op een positieve manier. Geniet u bijvoorbeeld van een kopje koffie of thee in de ochtend? Maak een lekkere cappuccino en neem hier dan even rustig de tijd voor. Of maak een ochtendwandeling en maak een kort praatje met iemand die u tegenkomt. Bewegen bevordert 9 van de 10 keer een goed humeur. Hier vindt u een aantal oefeningen die u thuis kunt doen.

Leer omdenken
Omdenken is een methode die veel psychologen toepassen. Allereerst dringt u het probleem terug tot feiten. Wanneer uw vriendin bijvoorbeeld afzegt voor de lunch denkt u niet ‘He vervelend, nu heb ik tijd vrijgemaakt voor niks’, maar ‘Ik heb tijd vrijgemaakt en wil iets leuks gaan doen’. Vervolgens probeert u op een nieuwe manier naar de situatie te kijken. Zijn er voordelen aan verbonden? Leert u iets van de situatie? Door een andere kijk op de situatie te hebben verandert automatisch uw gemoedstoestand.

Bekijk de situatie positief
U heeft altijd zelf de keuze hoe u reageert op een situatie. Denkt u snel negatief, probeer eens tot drie te tellen en juist de positieve kant te bekijken. Of vraag naar iemand anders zijn of haar mening. Laat bepaalde gebeurtenissen niet te zwaar wegen, maar lach erom. Humor ontspant en laat u relativeren.

Schrijf op
Voordat u ’s-Avonds naar bed gaat schrijft u drie dingen op waar u dankbaar voor bent. Dit kan het lekkere weer zijn, een knuffel van uw kleinkind, een recept dat goed gelukt is of voor het fijne huis waarin u woont. En schrijf dit niet alleen op, maar lees ook eens terug in het boekje. Dit heeft een positieve invloed op hoe u zich voelt, hoe u in slaap valt en wakker wordt.

Het gras bij de buren is niet groener
Vergelijk uzelf niet met anderen. Leef in het nu. Kijk niet te veel naar het verleden, maar kijk naar het leven dat u zelf leidt. Niemand heeft het goed op álle vlakken in het leven en u schiet er niets mee op om uzelf te vergelijken met een ander.

Maak ruimte voor verdriet en humor
U hoeft echt niet altijd optimistisch te zijn. Dit is niet eens haalbaar. U mag ook verdriet hebben en u mag ook weleens boos zijn. Probeer niet te lang in deze emotie te blijven hangen, maar buig dit om naar positieve gedachten. Kijk naar de zon die straalt, de bloemen die bloeien en geef een lach aan anderen. Dan krijgt u die lach ook weer terug.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
mood_bad
  • Nog geen reacties.
  • Voeg een reactie toe