Archieven

Waarom is voldoende beweging zo belangrijk?

Voldoende beweging brengt verschillende voordelen met zich mee. Ook op oudere leeftijd. Het verlaagt de kans op (chronische) ziektes, het helpt u een goede conditie behouden en u voelt zich lichamelijk en mentaal fitter. In dit artikel vertellen we u meer over de voordelen.

Het geeft een goed gevoel
Uw lichaam en brein actief gebruiken geeft een goed voldaan gevoel. Sporten en bewegen geven zowel letterlijk als figuurlijk energie. Het goede gevoel komt doordat er tijdens het sporten de stof ‘endorfine’ in de hersenen wordt aangemaakt. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het geeft ons een goed gevoel en vermindert de pijn.

Het voorkomt (chronische) ziektes
Zoals eerder aangegeven kunt u met voldoende beweging de kans op ziektes verlagen. Lichamelijke beweging is goed voor het hart, de bloedvaten en de longen. Ook als u al last heeft van een chronische aandoening, zoals diabetes type 2 of hart- en vaatziekten kan bewegen een heilzame werking hebben.

Goed voor het brein
Niet alleen uw lichaam, maar ook uw hersenen hebben baat bij regelmatige beweging. Het helpt bij uw concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Er zijn ook steeds meer verschillende onderzoeken die aantonen dat voldoende bewegen het risico op het ontstaan van dementie vermindert en het proces van alzheimer vertraagt, omdat het hart en de bloedvaten in goede conditie blijven.

Langer zelfredzaam en zelfstandig
Door wekelijks 2,5 uur (150 minuten) matig intensief te bewegen, houdt u uw spieren en uithoudingsvermogen op peil. De kans op fracturen en lichamelijke beperkingen vermindert en dat helpt u om langer zelfstandig en zelfredzaam te blijven. Bij matig intensieve beweging gaat het om activiteiten waarbij de hartslag omhoog gaat, maar het wel mogelijk blijft om te praten. Denk hierbij aan wandelen en fietsen op een rustig tempo.

Wordt u door lichamelijke klachten beperkt om voldoende te bewegen? Bekijk dan deze beweegposter. Hier worden verschillende bewegingen afgebeeld die u gewoon vanuit huis kunt doen!

Bron: Allesoversport.nl

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
  • Nog geen reacties.
  • Voeg een reactie toe